S šolskim letom 2023/24 smo se vključili v projekt Inovativna pedagogika 5.0, katerega namen je celovit razvoj digitalnih kompetenc in temeljnih znanj računalništva ter informatike v inovativnih oddelkih oziroma skupinah na vzgojno izobraževalnih zavodih.
Projekt Inovativna pedagogika 5.0 je del razpisa “Eksperimentalni projekti – celovit razvoj digitalnih kompetenc in temeljnih znanj računalništva in informatike” in se izvaja v okviru sklopa 1. Projekt naslavlja izzive, ki jih prinaša hitro spreminjajoča se družba 5.0. Njegov namen je izboljšati didaktične pristope za dvig digitalnih kompetenc ter temeljnih znanj računalništva in informatike (RIN) z uvajanjem inovativnih metod in sodobnih digitalnih orodij. Projekt bo s tem omogočil učečim se pridobivanje novih znanj in spretnosti, potrebnih za 21. stoletje.
Ključni cilji in aktivnosti:
1. Vključenost vzgojno-izobraževalnih ustanov: Projekt vključuje 40 osnovnih, srednjih in gimnazijskih šol. Na začetku bo izvedena analiza stanja digitalnih kompetenc in temeljnih znanj RIN za prilagoditev aktivnosti posameznim zavodom.
2. Izdelava učnih scenarijev: V letu 2023 bo razvitih prvih 8 učnih scenarijev, ki jih bodo mentorske šole preizkusile v praksi. Do zaključka projekta je načrtovana izdelava 1358 scenarijev, od katerih jih bo vsako leto objavljenih najmanj 225.
3. Vzpostavitev inovativnih oddelkov: Na vseh šolah bodo vzpostavljeni inovativni oddelki za razvoj digitalnih kompetenc in temeljnih znanj RIN. Skupno bo vključenih 280 oddelkov, ki bodo poučevali na inovativen način.
4. Sodelovanje z zunanjimi izvajalci: Za prenos dobrih praks bodo vključeni zunanji izvajalci, predvsem iz lokalnih okolij. V prvem letu jih bo sodelovalo 5, v vsakem naslednjem letu pa najmanj 40.
5. Celoviti pristopi poučevanja: Razviti bodo inovativni didaktični pristopi, kot so raziskovalni pouk, zvrnjeno učenje in projektno delo, prilagojeni starostnim značilnostim mladostnikov.
6. Evalvacija in poročanje: Izvedena bodo začetna, vmesna in končna evalvacijska poročila za spremljanje napredka ter pripravljena didaktična priporočila za načrtovanje in izvedbo digitalnega izobraževanja.
7. Diseminacija rezultatov: Na portalu SIO.si bo objavljenih najmanj 88 strokovnih prispevkov, organizirane bodo letne konference in srečanja konzorcijskih partnerjev.
8. Vključenost strokovnih delavcev in učencev: V projekt bo do leta 2026 vključenih 800 strokovnih delavcev in 7500 učencev, pri čemer bo zagotovljena ustrezna oprema, e-vsebine in digitalna didaktika.
Naložbo sofinancirata Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje in Evropska unija – NextGenerationEU.
Primeri aktivnosti v šolskem letu 2023/24:
– KEMIJA TUDI DIŠI: Učenci pri izbirnem predmetu Kemija v življenju so se na uvodni uri tematskega sklopa »Kemija tudi diši« (Eterična olja) usmerili v razvijanje veščin samostojnega iskanja in obdelave informacij s pomočjo IKT. Glavna aktivnost je vključevala uporabo iPadov za iskanje podatkov o eteričnih oljih, pri čemer so učenci informacije presojali, analizirali, razvrščali in jih predstavljali v obliki miselnega vzorca.
Med uro so učenci:
– uporabljali spletne brskalnike (Safari in Google) za iskanje informacij,
– primerjali in vrednotili zbrane podatke,
– organizirali informacije v miselni vzorec, kar je učitelju omogočilo sprotno preverjanje in povratno informacijo,
– ubesedili svoje metode iskanja in presojanja virov ter reflektirali svojo učinkovitost.
Ta aktivnost je služila kot temelj za nadaljnje raziskovalno delo, hkrati pa je učence spodbujala k razvoju digitalnih kompetenc, kritičnega mišljenja in sodelovalnega učenja.
– ANGLEŠČINA: The very hungry caterpillar
Pri pouku angleščine v 2. in 3. razredu so učenci razvijali digitalno zmožnost z uporabo programa Slikar (Paint) v podporo ciljem pouka. Po poslušanju zgodbe o leni gosenici so ustno odgovarjali na vprašanja o vsebini in ponovili besedišče o živalih. V nadaljevanju so uporabili računalniško orodje za ustvarjanje ilustracij:
S pomočjo programa Slikar so narisali živali iz zgodbe, uporabili tri različne barve, se na sliko podpisali in izdelek shranili v mapo Dokumenti.
Učenci so se urili v osnovni uporabi digitalnih orodij: prižiganje računalnika, iskanje programa, risanje z miško, shranjevanje datotek in delo po slikovnih navodilih.
Pouk je spodbujal vizualno ustvarjalnost, razvoj besedišča v angleščini in digitalne veščine, kot so uporaba osnovnih funkcij programa, natančnost pri delu z miško in organizacija datotek. Učenci so pridobili dragocene izkušnje pri delu z računalnikom, hkrati pa so ponovili ciljno vsebino pouka tujega jezika.
– MATEMATIKA: Obdelava podatkov:
Pri pouku matematike so učenci razvijali kompetence zbiranja, urejanja, analiziranja in predstavljanja podatkov z uporabo programa Excel. Njihova glavna naloga je bila:
- Priprava tabele z ocenami pri posameznih predmetih.
- Izračun povprečja ocen s pomočjo formul.
- Grafični prikaz rezultatov na različne načine (npr. stolpčni, krožni grafikon).
Učenci so ponovili uporabo osnovnih funkcij programa Excel, kot so vnašanje podatkov, uporaba formul in izdelava grafičnih prikazov. Nekateri učenci so potrebovali dodatno pomoč, saj so program podrobneje spoznali v prejšnjem šolskem letu. S to aktivnostjo so učenci povezali matematična znanja s praktično uporabo IKT orodij, kar je pripomoglo k razumevanju urejanja in analiziranja podatkov ter vizualizacije rezultatov.